nurinkhairi: Pengalaman Sepanjang Flight KL - Houston - London - KL Part 3 of 3

10 July 2013

Pengalaman Sepanjang Flight KL - Houston - London - KL Part 3 of 3

Dah penat dah tulis tentang pengalaman2 naik flight kami..yela total ada 6 semuanya. Yang ni last, kena habiskan.

Flight 3 : Dallas - Houston with American Airlines (duration: 40 minit)

Sampai2 je kat Houston, keluar dari kapal terbang, ada pekerja airport tunggu dengan pas warna oren. Nasib ler I perasan sebab boleh saja I terlepas pandang ini orang. Pas oren tu ialah express pass untuk skip queue kat immigration, sebab ada connecting flight dalam masa terdekat.

Connecting flight kami ke Houston jarak dia dalam 1 jam lebih je, so the express pass really helped us, cepat je kat immigration.
After went through security, kami check gate mana that we hace to go through..boarding pass memang semua dah siap ada. But guess what, bila scan2 for our flight..rupanya it was CANCELLED. We were told sebab mechanical failure. Penat2 je express pass bagai..

Huhu menimpa2 nasib malang kami sepanjang perjalanan. Tak pernah I alami even sepanjang I ulang alik UK Malaysia waktu student dulu time summer hol.
Kami diberitahu yang akan ada dua lagi flight lain ke Houston by American Airlines pada hari tu. Satu pukul 4.30 pm, satu lagi 6.30 pm. Kami akan dimasukkan dalam standby list dan boleh try for both of these flights di depan boarding gate untuk diterima masuk. Kalau tak nak tunggu, we have the option untuk naik flight esok, sebab kami mmg confirm utk esok. Tapi sebab dah rugi satu hari semalam sebab denied boarding, I cant afford one more day sbb esok training dah start!

So kami pun tunggu la sbg standby list pada pukul 4.30 pm. Bayangkan the whole flight cancelled, jadi mmg ramai dan org berebut2 nak naik. Kebetulan pulak kami daftar sbg standby list lmbt sbb kami ada flight lain sebelum tu sedangkan org lain mungkin takde connecting flight so they have been to the airport 2-3 hours before, jadi peluang kami boarding mmg tipis.

Kesian Hubby yang duduk depan boarding gate tu dan menunggu je announcement. Ada orang yang dah marah2..

Mereka takde sistem macam dahulukan passenger connecting flight..sbb kalau orang tu dari Dallas itself, kalau flight cancel dia boleh je balik rumah tapi kalau macam kami, mereka kena support our hotel for the night in Dallas.

I rasa the system was chaotic and funny..mereka siap offer those yang memang naik flight tu, siapa yang nak give up their seats for $300 voucher..memang ada la yang nak kan. Rasanya cara tu la mereka boleh sumbat orang2 standby list ni.

I sampai dah tertido2 menunggu kat seat. Sampai my Hubby panggil tunjuk muka kat depan kaunter, mana la tau dia nampak baby, dia kesian and they let us board..huhu. We did not get 4.30 pm punya flight tapi alhamdulillah we were the two last passengers for flight 6.30 pm so akhirnya kami ke Houston jugak that evening!

Lembu , astronaut landed on moon. Lembu tu tak sure but maybe coz of Texas rodeo/cowboys but astronaut tu is because NASA space center located in Houston, besides Florida
Tapi dugaan kami tak habis lagi. As expected, beg kami tak sampai together with us. So malam tu kami takde baju etc. I kena hantar express laundry untuk pakai baju yang sama esoknya. Bayangkan dua helai baju express laundry, $60 !! Alhamdulillah beg kami sampai jugak esok paginya..risau jugak tak jumpa huhu.

Flight 4 and 5: Houston - Dallas and Dallas - London by American Airlines

By now I'm already sick of naik AS sebab tak best! Yang ni time balik lepas 2 weeks training , going to London for vacation. Flight yang ni check in ok..tapi flightnya delay dalam 1 jam lebih. Byknya problem American Airlines ni!! That made us really nervous sbb kami ada flight Dallas to London.

Our flight was at 2.45 pm, kami sampai Dallas dalam 2.20 pm. We were terkejar2 ke boarding gate..I lari dulu sambil mengangkut Aisyah with the baby carrier while my Hubby ambilkan stroller dan cabin bags. Beg besar2 mak nenek semua dah check in siap2 so no issue.

We were the last two to arrive at the gate, right at 2.45 pm.. Fuhh.. Org yang jaga tu tak tengok pun passport kami, dia suruh tunjuk ada 3 ketul passport and off we went into the plane.. Adehh penat!!

Flight 6: London - Kuala Lumpur by Malaysia Airlines

Yang ni lepas kami berjalan2 di UK selama 4 hari. Setelah 4 flight dengan AA, I was really looking forward to taking MAS. Walaupun perjalanan London to KL lebih jauh, somehow rasa tenang je sbb naik flight yg familiar, Malaysian stewards/ess, byk Malaysian passengers, senang nak solat..

Again, kami tersalah perkiraan kat sini in terms of time. Kami sampai lambat sikit dalam 2 jam 40 minit sebelum flight, antaranya sebab kami tersilap naik tube (tersalah arah) , and also ingatkan masa travel dalam 1 jam daripada keluar hotel sampai la naik tube ke Heathrow, rupa2nya kena plan lebih lama..mungkin sebab bawak stroller, lepas tu tersilap arah lagi. Pastu time tu rush hour, orang baru balik keje hari Selasa..

Beg2 besar kami semuanya kami tinggalkan semalam kat our 2nd night punya hotel, nama dia Arora International Airport. Dia charge 1 bag, 1 pound (murah kan). So bila dah sampai Heathrow tu, not the end of story, sebab kena ambik bag lagi. Tersalah perkiraan lagi di negara orang.. tak teringat yang hotel ni dekat di Arora tu.

Actually, kami tak teringat yang Arora tu dekat dengan Terminal 1,2,3 , sedangkan kami kat Terminal 4 for MAS.. mula2 plan nak naik bas, mungkin mengambil masa 30 minit pergi balik. Rupa2nya bajet cam salah sebab tak teringat tentang terminal tu..kalau naik bas mau 1 jam lebih baru sampai semula kat airport. Habis nya Hubby naik teksi while saya tunggu di airport mengemas beg dan memunggah beg. Bila beg dah sampai, kena punggah sikit sebab kami satukan dua beg supaya jimat number of bag untuk simpan kat hotel tu.

Rupa2nya tak jimatttt..sebab naik teksi jugak akhirnya.. 40 pound melayang.. baik la simpan je kat Heathrow haritu..satu bag will cost us 8 pound.. 3 bag , 24 pound..huhu.. Tapi nak buat camne..

We finally checked in dalam 1.5 jam sebelum berlepas..fuhh.. Seat kami pulak boleh tak sama. My Hubby seat sama tapi seat I jadi lain. I dah bengang2 dah sebab seat kami memang I dah check banyak kali sama..cumanya dia tak tulis dalam tiket. Plane tu (Airbus A380 yang terbaru tu) ada 2 tingkat, so seat Hubby kat tingkat atas , I tingkat bawah..wawawa..

Orang kat kaunter check in tu kata, memang priority dia kasik mother and infant seat yang ada bassinet.. So tiba2 I ada idea, and I challenged him. Hubby punya seat was 32 F and I sepatutnya 32 E, dua2 seat yg ada bassinet. So I tanya aa dia, seat Hubby 32F, camne dia boleh dapat seat bassinet? Tak logik kan? That was because we booked together! Ntah2 seat allocation yang diorang kasik I, bukan seat bassinet pun. So dia call2 and tanya pasal betul ke 32F tu seat bassinet, rupa2nya confirm..seat yang sebelah Hubby dah kena "block" tapi yang block tu sebab tu seat I la! Camne ler dalam tiket keluar seat number lain I tak tau la.. Pengajaran to really properly confirm your seat sebelum journey and have it documented dalam paper.. Tak guna ada dalam kepala tapi takde bukti untuk tunjuk. Tapi walau macam mana pun, berdepan la dengan kemungkinan2 yang tak masuk akal macam ni..

I think this was the most relaxing journey after semua ordeal2 tu selesai, sebab it was the first time naik ada bassinet. Walaupun Aisyah tak nak tidur dalam bassinet, we tried jugak time dia memang fully asleep. So I think I got to relax and stretch tanpa dia selama 2-3 jam jugak la. Seat bassinet kami Mitra my travel agent book yang bahagian tengah2 , jadi  mungkin tak berapa privacy. Kalau next time (if there is a next time), I will make sure I get window seat.

Selama ni I tak tau pun camne bentuk bassinet dalam flight and kat mana seat yang ada bassinet or how they attach it. Ni gambar close up and dua screw bulat kat gambar tu is how the steward/ess attach the bassinet. Bassinet ni is limited, cuma ada dekat bahagian depan seat yang mana depan kita takde passenger. For us, we sat on the very front of the deck tingkat 2 yang mana kat depan kami ialah first class punya section. Seronok jugak sebab luas and we could stretch our legs .

As for me now, I takkan malu lagi nak breastfeeding bagai ke..I dah tak kisah tu semua, pandai2 la cover kan. Orang nak tau kita bf, lantak la. I dah jadi immune dah sejak balik dari negeri mat saleh ni tentang breastfeeding in public (selagi kita menjaga dan menutup aurat) jadi next time I akan pentingkan keselesaan yang macam ni.

We learnt a lot through our journey. Even Hubby yang time management bagus pun, we could end up through some of the loopholes in our planning. And tu tak masuk semua benda2 yang tak dapat dielakkan. Hopefully in our travels yang akan datang, it will be better insyaAllah..

Selamat Berpuasa. Banyakkan Membaca Quran. (peringatan untuk diri sendiri jugak). For breastfeeding mothers, cekalkan diri dan makan sahur!!