nurinkhairi: Akhirnya - Make Up Organizer

03 February 2014

Akhirnya - Make Up Organizer

03 February 2014
Since my last post of drooling over a make-up organizer, I finally took some effort to browse through the internet to find online stores that has the type of organizer that I want. Saya jarang sangat shopping online, bahaya shopping online ni lagipun memakan masa yang lama.. 

I originally nak macam gini

Like I wrote earlier, originally I nak yang macam gambar atas ni..my criteria were:
  • Yang ada tempat letak botol 
  • Ada a few tiers of drawers kat bawah, ideally 2-4 tiers
  • Saiz yang agak besar supaya tak payah beli yang lain. Sebab kalau terpaksa beli yang lain, nanti membazir ruang. Ideally, nak yang panjang dalam 30 cm ke atas 
I tried to browse at Ebay , Amazon, The Container Store and a Malaysian-run online shop The Makeup Organizer . And what I found was:
  • Ebay : Ada seller dari China, Korea dan Hong Kong yang boleh pos secara percuma (yang ni penting, sebab barang ini berat kalau kena postage). Harga berpatutan (dalam USD 35 - 45) tapi ada jugak yang mahal dalam USD 100 ke atas kalau sesapa yang mampu. It has the type that I want (contoh seperti di sini ), tapi kepanjangannya dalam 24 cm je. Takde yang panjang dalam 30 cm ke atas, jadi saya carik di website lain
  • Amazon : Tak banyak sangat pilihan berbanding di Ebay. Ada type yang saya nak tapi tak cukup panjang jugak
  • The Container Store: Kedai ni macam sistem IKEA, sebab dia jual ikut module. Bahagian countertop dia asing, dan setiap drawer dia jual asing (phew!). Contohnya, bahagian countertop, harga dalam USD 34.99 (RM 110), yang tu tak masuk lagi setiap laci kalau nak beli. Satu laci yang saiz dia boleh muat bawah countertop yang saya berkenan, harga dia USD 29.99 (RM 96) setiap satu! 
Countertop from The Container Store
  • Makeup Organizer (Romana Make Up Cube) : Saya pernah contact dia pertengahan tahun lepas untuk bertanyakan tentang produk dia, sama ada dia ada koleksi yang saya inginkan. She did not have exactly that I wanted, but the closest was yang ada countertop + 1 drawer. The design is called Casetti Grand. Saiz dia adalah seperti yang saya inginkan, panjang 34 cm. (Dimension: 340mm x 231mm x 157mm). The price is OK, tapi masih tak menepati. Lepas tu sebab dah putus asa kat tempat lain tak jumpa jugak, I contacted her again bulan lepas tapi kecewa.. Casetti Grand tu dah sold out! :( 
Casetti Grand
Akhirnya saya putuskan untuk beli dari Romana Make Up Cube, type Casetti Luxe. Dia hanya ada countertop, tapi takde drawer kat bawah..hanya ada satu drawer kecik. Gambar I taruk kat bawah. 

Finally, this organizer has made a home on my vanity top. 


Dimension ialah 325 mm (panjang) x 125 mm (lebar) x 92 mm (tinggi). Ia diperbuat daripada acrylic which is a type of plastic tapi yang menyerupai kaca. It is heavy and really sturdy. The owner, Romana, does not do personal COD anymore, so barang dia akan post with postage RM 10 extra. I received it in perfect condition.

Dimension panjang setiap segmen


Bahagian paling kanan

Bahagian tengah

Bahagian kiri
Ni lah drawer kecik yang saya maksudkan. Dimension approx 12.5 cm panjang x 12.5 cm lebar x 3.5 cm tinggi. Saya taruk brooch saya yang tak seberapa dan a few other items je
Kat segmen paling kiri sekali ni pun ada some kind of awkward storage atas drawer. Sebab slot dia sempit.. cuma boleh muat letak benda2 yang ketinggian dia seperti contact lens case je
Saya masih lagi ada beberapa botol barang yang tak muat letak kat sini.. saya masih berminat untuk beli at least satu drawer yang boleh stack at the bottom of this countertop, jadi saya cari2 saiz yang sesuai. I think I have found one, tapi tu nanti2 la.

Untuk yang simpan macam2 kosmetik dan ada berbagai2 jenis eyeshadow dan blusher, lebih bagus beli yang drawer. Saya takde semua tu.. dan my minimal makeup, saya letak dalam beg yang saya usung setiap kali keluar. 

Saya nakkan sesuatu yang saya boleh access dengan cepat..amik dan terus guna, kemudian letak balik. On the first few weeks after I bought this little baby, saya masih lagi dengan tabiat lama iaitu cabut brooch, jam dan cincin dan taruk dalam satu chest box yang memang terbuka. Nak cabut dan letak dalam drawer kecik ni asyik tak biasaaa je..

How one organizes their make-up or barang2 vanity, up to personal preferences dan banyak mana barang. Saya takde banyak barang pun, jadi yang ini sesuai jugak la walaupun bukan pilihan pertama. Dulu saya ada satu bakul yang besar (ala yang macam bakul u dapat sebagai base kalau orang bagi hamper tu hehe), and it turned out, sebab dia besar sangat.. semua benda saya campak kat situ dan ianya jadi serabut. Segala macam benda termasuklah ubat, riben, dan ntah apa lagi. Bila ada comparment gini, kurang la barang yang boleh taruk dan membolehkan saya assess, mana satu yang saya nak dan mana yang nak buang / bagi kat orang. Mana2 barang yang saya jarang pakai, saya taruk dalam almari vanity. 

Have a good day, assalamualaikum :)


4 comments:

  1. Sis...cam ne nk oder...zety nk beli ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. please whatsapp us 013 6342053

      we are selling make up organizer too

      Find us on instragram @lydiastreetstyle


      Delete
  2. saya tak jual.. boleh pegi sini untuk contact seller
    https://www.facebook.com/MyMakeupOrganizer?fref=ts

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...