nurinkhairi: Efektif di Rumah: Kotak-Bawak-Turun-Naik-Turun-Naik

06 November 2014

Efektif di Rumah: Kotak-Bawak-Turun-Naik-Turun-Naik

06 November 2014
Oleh sebab sekarang ni masih dalam tempoh pantang, I have been very calculative in my every movement. Taknak gerak banyak2, kalau boleh nak duduk je, hehe. Tapi memandangkan duduk rumah sendiri, rumah kosong takde apa2 pulak tu, barang semua dekat foot level (kena bongkok ouch!), so terpaksa la devise some plans.

One of my tricks untuk taknak bongkok is to ask Aisyah to pick up things for me! My lovely little girl, always wants to help. "Nak tolong mama" katanya :)

Dah lama sebenarnya tak merasa duduk di rumah dua tingkat. Waktu kat rumah mak dulu lepas kahwin, saya duduk di tingkat bawah, jadi tak perlu ke tingkat atas. What have been really frustrating was that I found that I always had to go upstairs to pick up charger laptop la..pastu tup2 charger phone pulak, tak campur pulak charger tablet dengan charger mifi UMobile saya (kat sini takde Unifi, streamyx pulak penuh huhu, nasib duduk di outskirts). I need to minimize my moving!

Jadi saya ambil storage box yang saya ada (murah je, kotak plastik beli kat supermarket je buat masa ni ye) dan tukarkan jadi..err, kotak serbaguna. Kotak bawak-turun-naik-turun-naik. Meaning, pagi2 sebelum start urusan berpantang, kotak ni angkut turun. Malam sebelum tidur bawak naik semula. 



Yang banyak dalam ni wayar2 charger je.. lepas tu ada bengkung, mouse, note pad. I panggil 'my caddy' so my husband knows if he needs to fetch anything from this box :)


Lagi satu yang saya buat ialah, sebelum naik atas, atau sebelum gerak ke mana2 (contoh, ke bahagian dapur etc), saya fikir dulu apa yang saya boleh buat dengan sekali jalan. Contoh, dari ruang tamu ke dapur sebab nak ambik sudu, sambil pergi ke dapur, saya akan angkat cawan2 kotor ke dapur untuk dibasuh (pastu boleh lupa what was my purpose at the first place, boleh tak??!). Ataupun kalau dah naik, fikir dulu apa yang nak bawak turun. Tak suka kena gerak banyak2 sambil berpantang berbengkung. No problem for me to extend this habit when I am back to normal routine. 

Finally, I tried to have two sets of things for upstairs and downstairs, bergantung kepada praktikaliti lah ye. Contohnya, saya ada termos, cerek elektrik, susu, nappy, dishwasher, cucian basuh kain.. both downstairs and upstairs. Tinggal mini fridge je belum ada kat atas. Oh ya, ironing station jugak! Camne agaknya orang yang duduk rumah 3 tingkat ye? 


Rindu dengan my anak, malam2 selalu teringatkan dia. Al-Fatihah untuk dia selalu, semoga berjumpa di syurga

7 comments:

  1. Kita yang tak berpantang pun malas n gerak ..hihihik..

    Saya umah setingkat jer... Hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya ni jenis jalan laju dan kasar..so nk gerak slow2 lemah lembut ni mula2 susah sikit

      Delete
  2. Selamat menjalani ibadah bpantang..take care.. :)

    ReplyDelete
  3. selamat berpantang sis...maaf bertanya, baby kenapa ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq.. saya ada cerita kat sini
      http://nurinkhairi.blogspot.com/2014/10/gugur-pprom-mama-redha-pemergianmu.html

      Delete
  4. salam sis... group susun atur tu.. admin die yg blog SUE SUKA SUSUN... boley add kt fb.. nnt die tlg masukkan dlm group susun atur.. :) tq

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...